Retrospectiva geek a anului 2014 – Tehnologie

Fiecare an vine cu tot soiul de noi avansuri si reusite tehnologice, si nu ne referim aici la un model nou de cine stie ce smartphone/tableta/processor etc, aici ne referim la reusite si avansuri la scari ceva mai mari, si pentru retrospectiva anului acesta nu se poate sa nu incepem cu probabil cea mai mare reusita pe acest plan din ultima vreme.

 

Aterizarea sondei Philae pe cometa 67P/Churyumov-Geasimenko

Prima oara in istoria civilizatiei umane cand un obiect facut de mainile noastre aterizeaza – relative cu success – pe o cometa.

Naveta care a transportat sonda pana la destinatie – Rosetta – si-a pornit calatoria pe 2 martie 2004, avand nevoie de un deceniu sa se intalneasca cu cometa si ca apoi sa se inscrie intr-o orbita in jurul acesteia – o alta prima reusita.

In ciuda problemelor care au aparut la aterizare – sonda a topait de doua ori dupa prima aterizare – Philae si-a terminat misiunea cu succes inainte de a intra in hibernare.

Rosetta isi continua misiunea de a orbita in jurul cometei si de a realize diferita masuratori cu cele 11 instrumente. O descoperire déjà foarte interesanta consta in faptul ca vaporii de apa detectati pe cometa denota o proportie diferita de deuterium la hydrogen simplu, comparative cu apa de pe Pamant.

Cu siguranta Rosetta si Philae vor mai genera titluri si pe parcursul anului urmator.

 

De la skateboard la hoverboard

S-ar putea ca Back to the Future sa se dovedeasca a fi mai mult decat o serie se-fe extrem de apreciata, se pare ca s-ar putea sa intre in cadrul seriilor – Star Trek – care au prevazut sau au cauzat anumite dezvoltari tehnice.

Desi aici avem mai mult de a face cu o aplicatie diferita a unei tehnologii deja existente, asta nu o face mai putin fascinanta si grozava din moment ce surmontarea provocarii ingineresti e imposibil sa fi fost foarte simpla.

Prototipul de hoverboard proiectat si construit de sotii Henderson utilizeaza o aplicatie diferita a conceptului de levitatie magnetica – tehnologie utilizata pentru constrirea trenurilor de superviteza din Japonia, China si Koreea de Sud – acestia numindu-si aplicatia lor a tehnologiei Arhitectura de Camp Magnetic. Pentru mai multe detalii legate de cum functioneaza hoverboard-ul cititi acest articol: http://www.livescience.com/49105-how-hoverboards-work.html

 

 

Panourile solare ating un nou record de eficienta

Cercetatori din Australia au anuntat dezvoltarea unui system de captare a energiei solare capabil de a converti mai mult de 40 la suta din lumina solara in electricitate, cel mai inalt grad de eficienta raportat vreodata pentru un system fotovoltaic disponibil la nivel commercial.

Echipa de la Universitatea din New South Wales – UNSW – a utilizat material disponibile in comert pe care le-a combinat cu filter optice care sa capteze diferite lungimi de unda ale luminii pe care o celula fotovoltaica medie nu le poate capta. Astfel au obtinut un system fotovoltaic foarte efficient utilizand materiale déjà disponibile comerciale, ceea ce inseamna ca va fi mai ieftin de implementat daca va ajunge disponibil pe piata.

Orion isi face zvorul de test cu succes

NASA si-a lansat cu success noua nava Orion care se doreste a fi urmatorul pas spre prima expeditie umana pe Marte.

Misiunea de test a fost menita a studia cum se descurca Orion in conditiile extreme ale calatoritului prin spatiu. Capsula a fost proiectata pentru a transporta pana la sase astronauti si un al doilea zbor de test este planificiat pentru 2018, in timp ce prima misiune cu oameni este programata pentru 2020 si va avea ca scop inconjurarea satelitului nostru natural.

 

Realitatea virtuala revine cu Oculus Rift

Am mentionat in retrospectiva 2014 legata de gaming cum Facebook a achizitional Oculus Rift datorita potentialelor aplicatii ale acestei tehnologii in jocuri dar conceptual de realitate virtual nu se limiteaza doar la aplicatii legate de gaming.

Realitatea virtuala are potential de a revolutiona si alte aspect ale vietii digitale curente precum teleconferintele, cumparaturile online precum si alte forme de entertainment passive, precum filmele.

Considerand stirea mai sus mentionata, inca nu este clar inspre ce domeniu va dori Facebook sa concentreze eforturile Oculus Rift, dar putem presupune ca se vor gandi la vreun mod de a implementa technologia in platforma sociala.

Urmatoarea parte din retrospectiva noastra pe 2014 va apare candva la inceputul lui 2015 si in ea vom arunca un ochi asupra serialelor si trailerelor din zona geek care au fost lansate in 2014.

Related Posts

Oculus Rift – ce poate sa faca in afara de jocuri?

Leave a comment

Loading Disqus Comments ...