Recenzie The Martian

Dupa o succesiune destul de lunga de filme ratate, Ridley Scott loveste din nou cu adaptarea romanului SF al lui Andy Weir aparut in 2011, The Martian. Scott reuseste sa faca o treaba foarte buna cu filmul acesta, aplicandu-si stilul arhicunoscut pe ecranizarea unui roman SF pe care ar fi fost destul de greu s-o dea in bara. Just my two cents.

The Martian este povestea lui Mark Watney, un astronaut aflat in situatia lui Tom Hanks in Cast Away, numai ca pe Marte. Acesta ramane singur pe planeta in urma unei furtuni, echipajul fiind nevoit sa se intoarca acasa, crezandu-l mort. De aici, cu ajutorul mai multor perspective, invatam faptul ca situatia lui nu este tocmai capatul planetei rosii si acesta reuseste sa se descurce singur in a supravietui si a contacta baza NASA. Povestea este plina de pozitivism, chiar si in cele mai sumbre situatii, deoarece protagonistul, echipajul si oamenii prezentati din perspectiva terrana cauta constant solutii pentru toate problemele intampinate, solutii explicate si aplicabile prin cunostiintele vaste ale tuturor. Sentimentul ca lumea stie ce face in aceasta poveste este favorabil atat cartii, cat si filmului.

NElhGvdT3KvQpl_2_b

Alaturi de acest mare plus care diferentiaza povestea filmului astuia de multe altele, mai avem un element foarte important al cartii care a fost surprins cu succes in film: umorul. Umorul lui Watney este plin de referinte la cultura populara, face misto de situatiile in care se afla, iar cand reuseste sa ii contacteze, ii sicaneaza amuzant pe colegii lui de echipaj. Matt Damon face o treaba excelenta in a-l portretiza pe acest biolog care colonizeaza planeta cu plantatia lui de cartofi si poate o varianta extinsa a acestui film va introduce si alte scene amuzante din carte si… trailere. Ca sa fiu mai exacta, desi voi oferi un mic spoiler, in carte apareau referinte la Aquaman si Iron Man. Au pastrat-o in film pe cea la Iron Man, iar cea la Aquaman a aparut intr-unul din trailere. Mi-as fi dorit sa o tina in film, dar probabil Ridley Scott sau altcineva a hotarat ca o referinta la supereroi este de ajuns.

matt-damon-is-greatest-botanist-on-mars-in-new-trailer-for-the-martian

Restul actorilor fac de asemenea o treaba buna, cast-ul fiind plin de nume reconoscibile: Jessica Chastain, Sebastian Stan, Michael Pena, Chiwetel Ejiofor, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Donald Glover. Chimia personajelor din perspectiva de pe Pamant este foarte buna, dinamica dintre acestea fiind reprezentate fidel cartii, cu mici exceptii. Acelasi lucru este valabil si pentru echipajul de pe Ares 3, misiunea de care apartinea Watney, o alta perspectiva foarte importanta in acest melanj de personaje cu un scop comun.

1E2FE3AD

Tehnic, filmul ne aduce aminte de ce e Ridley Scott un regizor bun. Peisajele martiene dezolante umplu golul lasat de anumite pasaje mai pesimiste ale povestii, iar coloana sonora semnata de Harry Gregson-Williams este eclipsata de componenta muzicala care era vitala pentru fanii cartii si anume piesele disco. Ei bine, filmul asta arunca in tine cu Waterloo al lui ABBA intr-un moment mai mult decat oportun si piesa de la finalul filmului aproape ca invita intreaga sala la un karaoke in unison, pentru ca vrei, nu vrei, ii stii versurile.

The-Martian-viral-teaser

In concluzie, The Martian este un blockbuster reusit. Daca Ridley Scott n-ar fi asa inconsistent in calitatea productiilor sale, as spune ca filmul asta mi-ar da incredere in viitoarele lui proiecte, dar omul inca intentioneaza sa faca Alien: Paradise Lost. In ciuda acestui fapt, The Martian ramane un film placut, iar pe final voi da un sfat destul de neconventional in asemenea situatii. Nu cititi cartea inainte. Vorbesc serios. Daca n-o faceam, ma amuza mult mai mult. Asa, de multe ori asteptam X moment, Y gluma, etc. Cititi cartea cu incredere dupa film, in special pentru a fi introdusi in detaliu in rezolvarile stiintifice ale problemelor de care se loveste singurul om de pe Marte.