Recenzie Terminator Genisys

Stiu lucrurile pe care probabil le-ati auzit deja despre Terminator Genisys: ca nu este nici pe departe la fel de bun ca Terminator 2, ca iti ameteste creierii pentru ca schimba cronologia originala, ca Emilia Clarke nu este Linda Hamilton. Ei bine, tutoror acestor observatii eu nu pot sa le spun decat ca… sunt 100% corecte, dar asta nu face filmul mai putin vizionabil.

Dupa cateva titluri (Rise of the Machines, Salvation) ale francizei care nu au aprins niciun foc nicaieri, au reusit sa faca un Terminator bun. Au facut asta prin a nenoroci totul, asa ca lasati-ma sa le iau pe rand si sa incep cu inevitabila comparatie cu Terminator 2.

Comparatia cu Terminator 2

terminator-genisys-recenzie-terminator-2

Terminator Genisys este foarte evident nicaieri la fel de bun pe cat este Terminator 2. Doar T2 este T2, dar asta nu inseamna ca nu este entertaining de privit, si pana la urma urmei asta cautam. M-am dus sa vad un film de actiune cu Arnold, si sa dea dracii daca nu asta am primit.

Terminator Genisys nu prea are logica, dar stiti ce? Nu trebuie sa aiba logica, este construit astfel incat sa-ti abrambureasca creierii cu noua cronologie – desi, sincer, povestile cu calatorii in timp fac asta in general – pentru ca apoi sa poata pune bazele unui univers nou care nu are mai nicio legatura cu filmele vechi, cu exceptia lui Arnold.

Este un film similar de solid, adanc si oarecum filozofic pe cat au fost primele doua? Nici pe departe. In loc de asta, Terminator Genisys se axeaza pe un amestec de actiune si nostalgie care cel putin pentru mine, a mers suficient de bine cat sa ma faca sa nu ma intereseaza prea tare partile inexplicabile din scenariu, faptul ca acum se lupta cu Ultron sau comentariul social facut cu subtilitatea unui baros lovind o meduza.

Filmul e plin de tot soiul de schimbari la cronologia Terminator pe care o cunoastem pana acum. In primul rand, Sarah Connor este salvata de un T-800 cand este fetita, pentru ca apoi sa fie crescuta de catre acesta. Cand Kyle Reese se intoarce in timp s-o salveze – ceea ce-ar trebui sa fie actiunea din Terminator 1 – acesta gaseste un T-1000 care il astepta si el este cel care trebuie salvat, de catre Sarah Connor.

Sarah Connor

terminator-genisys-recenzie-sarah-connor

Personajul Sarah Connor pe care il stiam din Terminator 2 nu prea mai exista in aceasta cronologie noua, deci nu ar fi corect sa ne asteptam la o abordare similara asupra personajul din partea Emiliei Clarke. Aceasta oricum joaca rolul unei Sarah Connor dintr-o cronologie alternativa, din Terminator 1, tehnic, deci comparatiile cu Linda Hamilton bad-ass din T2 nu prea au rost. Pe de alta parte, Mama Dragonilor se descurca destul de bine cu scenariul si personajul ei este caracterizat ca fiind o femeie foarte bine antrenata si o tragatoare foarte capabila. In acelasi timp, ea interactioneaza foarte bine cu Gardianul lui Arnold, mare parte din componenta comica a filmului pornind din schimburile de replici dintre cei doi.

Kyle Reese

Pe cealalta parte, Jai Courtney in rolul lui Kyle Reese, nu m-a impresionat in nicio directie. Ce-i drept, sunt foarte subiectiv cand e vorba de el datorita catastrofei umane numita Die Hard 5. Nici nu mi-a placut, nici nu mi-a displacut, dar el are de urcat un deal pentru a-mi intra mie in gratii.

John Connor este acum… Ultron

terminator-genisys-recenzie-ultron

O alta mare schimbare de situatie, care a fost aratata inca din trailer, ceea ce ma face sa cred ca nu se pune ca spoiler, este faptul ca John Connor este transformat in… Ultron, sau ma rog, un soi de cyborg copie format din naniti sau ceva similar, care are abiltiatea de a-si transforma infatisarea si se poate reconstrui din nimic. Parte asta cu reconstruitul din nimic chiar nu are sens, dar spre deosebire de Ultron si Sindromul lui Sephiroth de care sufera acesta, personajul lui Cyber-John Connor este motivat de a se asigura ca Skynet porneste, lucru care are logica.

Skynet Who

Matt Smith nu prea a facut foarte multe in filmul acesta dar simpla lui aparitie este interesanta. Pana acum Skynet a fost mai mult un antagonist de fundal si cam era timpul sa i se dea o fata – atat la propriu cat si la figurat. In acest caz este vorba de fata celui de-al Unsprezecelea Doctor, o alegere buna. Sunt sigur ca il vom vedea mai mult in viitoarele filme din franciza din moment ce acestea sunt foarte clar pregatite in scena din timpul genericului de final.

In cele din urma am ajuns la cea mai importanta componenta a filmului, din punctul meu de vedere: Arnold.

Arnold

terminator-genisys-recenzie-arnold

Arnold s-a foarte intors, si in stilul unui film cu Arnold veritabil, acesta s-a intorc cu replici vechi, replici noi si-o tona de referinta la faptul ca-i batran. Dupa cum am mentionat mai devreme, personajul lui din Genisys este intitluat Gardianul – fiind trimis in trecut s-o salveze pe tanara Sarah de un T-1000.

Din acel moment, el a avut grija de ea, a crescut-o, antrenat-o si a pregatit-o cu cunostinte despre Kyle Reese si cum au decurs evenimentele viitoare in cronologia originala.

Pe durata timpului in care acesta a crescut-o pe Sarah, ea a inceput sa tina la organismul ei cibernetic, denumindu-l “Gramps” (un soi de Tataie) si dupa cum vedem inspre sfarsitul filmului, intr-o scena care m-a facut sa lacrimez, ceva din acele sentimente si-au gasit cumva locul si in procesorul Gardianului.

Desi mare parte din glumele din film sunt rezultatul interactiunii dintre Gardianul lui Arnold si celelalte doua personaje principale, nu se poate sa nu-l mentionez aici si pe J.K. Simmons care joaca rolul personajului comic. Acesta este un politist care este salvat de Kyle Reese cand acesta se intoarce in trecut in anii ‘80, pentru ca apoi sa-si petreaca restul vietii vorbind despre roboti calatori in timp.

Nu stiu daca toata lumea e constienta de faptul ca filmul are o scena in timpul genericului de final, o scena care pregateste terenul pentru filme viitoare dar in acelasi timp o scena care nu era necesara din moment ce filmul oricum er aplin de lucruri necunoscute care cereau cel putin inca un sequel.

Si sincer sa fiu, astept cu nerabdare aceste sequel-uri, vreau sa-l vad pe Arnold in cat mai multe dintre ele, vreau sa vad cine l-a trimis in trecut si de ce a trebuit sa-l trimita atat de devreme, vreau sa vad cum il vor dezvolta pe Skynet intr-un antagonist propriu-zis si sper, sper din toata inima, ca cineva cu suficiente puncte investite in Speech si Intelligence sa il convinga pe Skynet sa se auto-distruga.

Sunt curios ce parere v-a facut voua Terminator Genisys, asa ca nu ezitati sa imi spuneti in comentarii.