Mad Max: Fury Road

mad-max-fury-road-analiza-gz-cover

Ceea ce urmeaza este mai mult o analiza a filmului Mad Max: Fury Road – o puteti considera o recenzie pe steroizi. Articolul este menit, mai mult, pentru cei care-au vizionat deja filmul si doresc sa discute despre el in detaliu. Dar toata lumea poate sa-l citeasca, fara mari spoilere.

Totusi, inainte sa incep sa incerc sa discut despre opera de arta a lui George Miller, nu pot sa nu mentionez caracteristica de baza a acestuia – exuberanta.

Mad Max: Fury Road

mad-max-fury-road-masini

Filmul este, parca, facut dintr-o exuberanta de copil, cand e vorba de ce se intampla si ce se vede pe ecran: oameni cu sulite care explodeaza, masini cu senile, masini cu roti imense, o masina cu un excavator pe ea, un tip cu un zid de boxe in spate si o chitara electrica care arunca flacari. Toate acestea si multe altele reflecta aceasta exuberanta pe care sunt foarte bucuros sa o vad ca mai poate exista, chiar si la varsta de 70 de ani a lui George Miller.

 

Societatea lui Immortan Joe

societatea-immortan-joe

Antagonistul filmului este Immortan Joe, un supravietuitor al desertului radioactiv, plin de rani cauzate de radiatii si incapabil sa respire de unul singur. Acesta este tinut in viata de un plaman artificial portabil si transfuzii de sange. Trupul imbatranit si plin de rani ii este imbracat intr-un costum semi-transparent, care vine cu musculatura modelata, astfel incat, acei putini oameni din afara cercului sau de acoloti, sa-l vada ca o prezenta puternica si impunatoare fizic.

Similar cu abordarile altor autocrati din istorie, acesta proiecteaza o imagine falsa si idealizata in scop de propaganda.

Pentru a contura si mai bine acest cult al personalitatii, George Miller a adaugat si un aspect religios lui Immortan Joe. Considerand cum vorbesc soldatii acestuia, ei sunt indoctrinati sa creada ca moartea, cu cat le este mai extraordinara pe campul de lupta, cu atat le este mai sigura renasterea in Valhalla.

Astfel, cultul personalitatii pe care Immortan Joe l-a cultivat este cu un picior foarte bine plasat in conceptul de divinizare a acestuia.

Cand mai adaugam si faptul ca acesta este singurul care are acces la apa proaspata – careia ii da drumul din cand in cand, intr-un mod extraordinar de ineficient, peste oamenii de la baza stancii in care isi are acesta sediul – imaginea unui profet semi-zeu care nu are putere doar asupra vietii in desert, dar si asupra mortii, este completa.

mad-max-fury-road-immortan-joe-symbol

Putinele scene din cadrul Citadelei – stanca mai sus amintita – ne arata rezultate trailului intr-un taram plin de precipitatiile radioactive inevitabile unui razboi nuclear. Aici medicina nu prea mai exista pentru ce a ramas din mase, decat poate la un nivel cvasi-medieval – mutanti, amputati si, in general, oameni intr-o stare de subzistenta – si cunostintele si capacitatile intelectuale mai inalte sunt in mana autocratului.

Mai trebuie notat cum singurul barbat din aceasta societate este Immortan Joe, toti ceilalti fiind ori fii directi ai acestuia – acesta adresandu-se lor cu “fii mei” – ori simpli “baieti” (Baietii-de-Razboi) toate acestea adaugand la cultul personalitatii, implicatia fiind ca doar el este singurul capabil sa conduca, ceilalti putand doar sa-l asculte pe “tata Stalin”.

Privind lucrurile dintr-o perspectiva mai generala, intreaga societate a lui Immortan Joe este una de factura militaro-medievala: folosirea termenului de Imperator, un termen utilizat pe durata Imperiului Roman pentru a desemna comandantul suprem al armatei si a flotei (sa nu uitam ca si imparatii romani erau considerati zei), Immortan Joe sta intr-o Citadela, are o armata de oameni care-l considera un soi de semi-zeu sau daca nu, cel putin un soi de profet, pe care acestia-l urmaresc orbeste, femeile nu sunt decat proprietate.

Mad Max: Fury Road, exceptand faptul ca este post-apocaliptic si implica motoare cu combustie interna, ar putea sa nasca un gen nou… am sa-l numesc medievalpunk.

Furiosa este Femeia Fantastica pe care o meritam

furiosa-femeia-fantastica-wonder-woman

Ma bucur extrem de mult ca Charlize Theron a fost distribuita in rolul ei! Nu stiu cat de bine ar fi putut o alta actrita sa ilustreze combinatia de indarjire si forta fizica intr-un mod atat de credibil si sa faca din Furiosa ceva mai mult decat un simplu personaj feminin dur.

Charlize Theron creaza un personaj feminin puternic – nu o exagerare, un arhetip sau un cliseu – este un personaj in adevaratul sens al cuvantului.

mad-max-fury-road-tribul-furiosei

Comparatia cu Wonder Woman devine si mai valabila cand realizezi ca Furiosa vine dintr-un trib despre care se lasa de inteles ca era format numai din femei, iar doamnele pe care le vedem in film sunt mai mult decat capabile, nu doar sa supravietuiasca in desertul post-apocaliptic, dar sa si casapeasca un numar serios din Baietii-de-Razboi (War Boys) ai lui Immortan Joe.

Nevestele

La prima vedere nevestele lasa impresia ca sunt in film doar pentru a motiva povestea, dar aceasta este departe de adevar. Datorita faptului ca sunt foarte slabute si imbracate doar in panze albe, acestea par sa fie si personaje slabe, dar ele demonstreaza, pe rand, ca detin o putere imensa, atat de caracter – fiind dispuse sa se sacrifice pentru binele celorlalti – cat si fizica – este surprinzator ce poate face o femeie cand viata ii este amenintata si urmeaza sa nasca.

mad-max-fury-road-nevestele

Este vizibil cum, cu cat acestea se departeaza mai mult de influenta lui Immortan Joe si scapa de controlul acestuia asupra lor – taindu-si centurile de castitate (un alt instrument medieval), cu atat ele devin personaje individuale. In momentul in care acestea se intalnesc cu doamnele din tribul Furiosei, vedem o recunoastere si acceptare instanta a acestora din urma.

Ele nu le vad pe cele tinere ca pe niste fiinte neajutorate, le vad ca pe un nou inceput care trebuie protejat si care are nevoie de timp pentru a-si atinge maturitatea – similar cu semintele de plante pe care una dintre doamne le tine in geanta sa.

Max

Sufera de un caz sever de stres post-traumatic si asta ne da cateva idei legate de ce s-a intamplat in trecutul sau care l-a adus in starea de la inceputul filmului. Stresul post-traumatic se dovedeste problematic in partea de inceput a filmului, doar pentru ca spre finalul acestuia sa il salveze, lasandu-ne de inteles ca pe parcursul filmului Max reuseste sa ajunga la un soi de liniste interioara.

mad-max-fury-road-tom-hardy

Tom Hardy face o treaba grozava portretizand acest nou Max, care aduce multe omagii trilogiei originale si caracteristicilor care au consacrat personajul: geaca de piele cu o aparatoare pe umar, masina este aceeasi, foloseste o pusca cu doua tevi retezate, dar acesta primeste ceva in plus fata de Max din trilogia initiala.

Mad Max-ul lui Hardy are o motivatie in acest film dincolo de supravietuire. Max este in cautare de izbavire si, ca atare, deciziile pe care le ia sunt motivate de aceasta, nu sunt altruiste, iar acest lucru nu era foarte clar ilustrat in trilogia initiala.

O alta adaugare interesanta care apare in Fury Road vine aproape de la inceputul acestuia si este faptul ca Max are grupa de sange 01, ceea ce il face un donator universal. Acest lucru joaca un rol foarte important pentru primul sfert al filmului si, mai tarziu, inspre concluzia acestuia. Acest lucru poate sa para putin cam ciudat, considerand societatea pe care-am descris-o mai devreme… dar nu tocmai.

Vedeti voi, Immortan Joe prefera sa dea “baietilor” sai transfuzii de sange pentru a se hidrata, in loc sa le dea din apa pe care o are atat de usor la indemana. Limitand si privandu-si chiar si razboinicii de la apa datatoare de viata, el isi solidifica statutul de conducator-profet.

Latura tehnica

De departe cel mai competent film al francizei Mad Max din punct de vedere tehnic, dar trebuie sa recunosc ca, cel putin la inceput, cand mareste numarul de cadre pe secunda – o fi o referinta la primele filme din franciza – dar pentru mine si acum si atunci mi s-a parut goofy. Probabil pentru c-am vazut atat Benny Hill, incat este practic imposibil sa nu mi se para goofy cand cineva mareste viteza filmului in scopuri non-comice. Pe de alta parte, nu m-a deranjat cand George Miller a marit sau micsorat numarul de cadre pe secunda in restul filmului.

In rest, foarte bine luminat si toate culorile sunt foarte saturate, dar aceasta alegere stilistica merge foarte bine cu atmosfera si incadrarea filmului intr-un desert rosiatic. Pe timpul zilei, totul este tras printr-un filtru rosiatic, iar noaptea totul este foarte albastru. Daca sunteti atenti, veti observa cum protagonistii toti par sa aiba o sclipire separata in ochi care nu pare sa vina de nicaieri. In acelasi timp, lui Immortan Joe si oamenilor sai le lipseste aceasta scanteie.

Pe langa scenele de actiune extraordinar de dinamice si piperate din belsug cu explozii si masini distruse, muzica este ceva ce trebuie mentionat obligatoriu.

mad-max-fury-road-doof-warrior

Immortan Joe se duce in lupta doar cu acompaniamentul unor tobosari si a celui mai extrem chitarist din istoria cinematografica: un tip cu o chitara electrica care arunca flacari, acesta fiind suspendat intr-un ham elastic, similar cu cele din Mad Max 3: Beyond Thunderdome. Aceste instrumente formeaza baza coloanei sonore si muzica face o treaba extrem de buna sa intretina atmosfera imbibata de adrenalina pe intregul parcurs al filmului.

Revenind putin la explozii si masini rasturnate, nu se poate sa nu atrag atentia asupra faptului ca tot ce vedeti in film sunt efecte practice, exceptand desigur furtuna de nisip. Toata nebunia pe care o vedeti chiar exista acolo si filmul nu are decat de castigat din aceasta cauza.

Concluzia mea despre Mad Max: Fury Road

Oameni diferiti vor pleca cu lucruri diferite de la Mad Max: Fury Road, pe de-o parte este un film de actiune in adevaratul sens al cuvantului – cea mai mare parte a filmului fiind formata din curse de masini si explozii, iar pe cealalta parte este un tort stratificat de referinte istorice, simbolism si discurs la adresa societatii moderne.

Si pana la urma urmei, nu acesta este lucrul pe care-l fac genurile science fiction si fantasy cel mai bine? Sa reflecte realitatea intr-o oglinda deformata pentru ca noi sa ne vedem mai bine?

mad-max-fury-road-concluzie-asfintit

Related Posts

Recenzie Justice League: Gods and Monsters
Dragon Blade – Trailer nou
Filme geek de urmarit in 2015 – prima parte
Top 13 Animatii Batman (prima parte)
Justice League: War – Recenzie
Superman/Batman: Apocalypse (EN)

Leave a comment

Loading Disqus Comments ...