In Time – Recenzie

‘In Time’ ne prezinta un viitor in care metafora ca timpul inseamna bani este interpretata intr-un mod foarte literal. Astfel, oamenii sunt modificati genetic sa inceteze sa imbatraneasca cand ating varsta de 25 de ani, moment din care mai au doar un an de viata – perioada care este foarte frumos ilustrata pe antebratul stang in cifre de un verde electronic-fluoarescent – asta ramane asa daca nu isi mai cumpara timp. Ceea ce inseamna ca singura valuta din lume devine timpul de viata, absolut orice bun sau serviciu fiind platit in secunde, minute, ore, samd. O idee interesanta, chiar daca este cel putin absurda.

Totusi premiza este mult mai exagerata decat in Gattaca de exemplu – film foarte bun de altfel, care avea legatura tot cu o societate umana modificata genetic, scris si regizat de catre acelasi Andrew Nicoll, care se face vinovat si de ‘In time’ doar ca acesta din urma – spre deosebire de Gattaca – propune sa-si faca mesajul auzit cu subtilitatea unui baros intr-o ceainarie si ca atare povestea are de pierdut din aceasta cauza.

Ideea este ca cei saraci nu au ‘timp’ sa-si traiasca viata, iar cei bogati nu au curaj sa o faca, de frica sa nu piarda ‘timpul’ care le-ar da voie altminteri sa fie nemuritori.

Daca abordarea in stilul Logan’s Run lipsit de tact poate fi trecuta cu vederea pentru prima jumatate a filmului – cand ne este creionata in linii dintre cele mai subtiri distopia propusa de Nicoll, in a doua jumatate aceasta se demonstreaza a fi cea mai slaba veriga a filmului pe parcurs ce acesta degenereaza intr-un soi de omagiu incapabil la conceptele de ‘Robin Hood’ si ‘Bonnie si Clyde’.

Tot in a doua jumatate avem scene care fac niste gauri majore in intreaga lume pe care a incercat s-o construiasca de dragul de a dovedi faptul ca exista timp suficient pentru ca toata lumea sa fie fericita si ca intreaga societate functioneaza gresit, subtil-subtil dupa cum spuneam mai devreme.

Am fost profund neimpresionat atat de Justin Timberlake cat si de Amanda Seyfried, fie n-au inteles ideea scenariului sau mai rau, asa au fost regizati sa joace – poate pentru a reflecta societatea dar nu-mi dau seama cum sau de ce – cert este ca joaca foarte tepeni, fara emotie sau sentimente, filmul bazandu-se mai mult pe melodrama si muzica sa ne induca in starea de spirit a personajelor.

Regia artistica a fost lucrul care mi-a placut cel mai mult la ‘In Time’ si este lucrul care ma face sa cred – sau sa sper – ca de fapt lumea filmului este mult mai detaliat creata undeva. Obiectele din film, de la costume la recuzita, fie isi gasesc locul in lumea filmului fie sunt plasate acolo pentru a reflecta intr-un fel sau altful ideea de timp sau vechime. De exemplu: costumele barbatesti au maneca stanga croita pentru a fi usor desfacuta, ca ceasul de pe antebrat sa fie rapid accesibil, si intreagul design al costumelor este foarte retro, cam ca moda anilor ‘30-’40 dar aceasta este doar de fatada, stilul de viata al acelor timpuri nefiind insa insusit de catre personajele ultra atente cu viata lor cotidiana; si masinile din film sunt din diferite perioade istorice pornind de la anii ‘60 in spate.

Dupa cum va spuneam mai devreme, premiza – desi exagerata – este interesanta dar din pacate este complet distrusa de felul in care isi transmite mesajul si apoi de mai intreaga a doua jumatate a filmului in care evenimentele se succed intr-un ritm accelerat si nu fac decat sa arate cat de subreda este aceasta.

Daca filmul ar fi beneficiat de o abordare si o executie putin diferita ar fi putut sa fie mult mai aproape de un film bun precum Gattaca, dar din pacate asta nu s-a intamplat asa ca avem doar un film cu potential irosit.

Sunt curios cum vi s-a parut voua filmul, asa ca sectiunea de comentarii va sta la dispozitie.