Haideti cu mine in Bastion!

Bastion nu are nevoie de mine sa vorbesc despre el. Jocul este lansat deja de cinci ani, timp in care si-a facut o reputatie foarte buna si meritata. Doar ca, imi place jocul acesta atat de mult incat pur si simplu vreau sa va impartasesc parerile mele despre el.

Stiti cum de obicei in jocuri, utilizatorul este insarcinat cu salvarea lumii de la anihilare completa? Ei bine, Supergiant Games fac lucrurile putin diferit si pornesc aventura imediat dupa acel moment crucial. Jucatorul fiind in schimb insarcinat cu a salva ce a ramas din lume, dupa un astfel de eveniment cataclismic.

Grafica

Bastion este caracterizat de o lume care arata ca si pictata de mana cu ajutorul unor culori foarte vibrante. Stilul mi-a amintit de Torchlight intr-o oarecare masura dar cu niste culori mult mai saturate si variate.

Cred ca developerii au vrut sa foloseasca acest tip de directie artistica pentru a contrasta faptul ca povestea lor are loc dupa un eveniment apocaliptic. Doar pentru ca ceva are legatura cu sfarsitul lumii nu trebuie neaparat sa fie pustietate intunecata si trista. Ajuta si faptul ca povestea ia loc intr-o lume clar fantasy, populata de tot soiul de lucruri si evenimente ciudate.

Mecanici de joc

In Bastion jucam rolul Pustiului (The Kid), un personaj nu foarte definit. Un lucru menit sa dea voie developerilor pe de o parte sa aiba un protagonist cu nume in poveste iar pe cealalta parte sa dea voie jucatorilor – atat femei cat si barbati – sa se identifice cu el.

In rolul sau, va trebui sa zdrobiti, taiati si impuscati carari prin multe nivele interesante si diverse, avand de a face cu o droaie de inamici diferiti. Fiecare inamic este mai susceptibil la anumite tipuri de damage si ca atare, Pustiul este capabil de a folosi mai multe tipuri de arme precum si a utiliza abiltiati specifice acestora.

Scopul jocului este reconstruirea Bastionului, ultima ramasita a odata-marelui oras Caelondia.

Jocul face uz de tematica si consecintele Calamitatii ca o abordare pentru design-ul jocului. De exemplu, hartile sunt incarcate patrat cu patrat. Le vezi la propiu cum apar din nimicul cauzat de Calamitate pentru a-ti oferi teren pe care sa mergi. In mod similar, datorita tipului evenimentului, intregul mediu inconjurator a devenit imbibat cu energia care era folosita de catre Caelondia. Zdrobindu elementele mediului inconjurator va rezulta in resurse folositoare in a va imbunatatii armele.

Nuante RPG

Exista o oarecare selectie de arme si abilitati speciale pe care le puteti combina. La fel, exista si diferite buff-uri pe care le puteti echipa. Cu cat avansati mai mult in joc, cu atat puteti avea mai multe buff-uri active.

Totusi, succesul se va baza in mare parte pe cat de bine veti invata sa folositi aceste arme si abilitati. Pentru a va ajuta cu acest scop, jocul ofera si zone speciale de antrenament. Acestea va vor invata sa va folosit armele mai eficient. Nu doar atat dar jocul este suficient de dragut incat sa va rasplateasca eforturile in cadrul antrenamentelor cu obiecte utile in joc.

Bastion este facut din atmosfera

Totusi pana acum n-am descris nimic cu adevarat special. Am mai vazut aceasta abordare action-RPG-lite pana acum. Lucrurile care separa pe Bastion de celelate titluri similare nu sunt nici povestea nici mecanicile de joc. Sunt felul in care jocul relateaza aceasta poveste si cum reuseste sa creeze o atmosfera captivanta.

Atmosfera este lucrul care il face pe Bastion sa fie o experienta grozava.

O voce foarte bine aleasa nareaza actiunile jucatorului pe intreg parcursul jocului. Nu ma refer la faptul ca o voce nareaza dialogul sau ca ne ofera informatii despre lume. Adica, le face si pe astea si chiar le face foarte bine dar vocea naratorului este cea a unui personaj din joc. Un personaj din joc relateaza povestea Pustiului si cum acesta s-a chinuit sa reconstruiasca Bastionul.

Cand joci, te bucuri ca vocea este acolo, cateodata explicand ce se intampla si de ce. De obicei descriind lucruri care se intampla in joc indiferent de cat de aleatorii par acestea.

Vocea naratorului aduce un strat in plus de imersiune in ciuda faptului ca aceasta este oarecum separata de acesta. Ofera jucatorilor un soi de interactiune externa pe care nu o putem decat observa, nu putem sa interactionam cu ea in mod direct.

Coloana sonora

Muzica si sunetul sunt o parte mare din atmosfera unui joc iar pentru un joc care este practic facut din atmosfera, aceste componente sunt extrem de importante. In cazul coloanei sonore a lui Bastion, aceasta nu dezamageste, absolut deloc.

Fiecare zona din lumea jocului beneficiaza de cate o tema muzica specifica. Muzica schimbadu-se pentru a se acorda cu evenimentele de pe ecran, de exemplu cand este o lupta cu un boss. Un lucru ce reiese din coloana sonora este ca aceasta nu poate fi clasificata intr-un singur gen de muzica. Aceasta isi trage inspiratie dintr-o groaza de locuri. Se pot auzi influente orientale pe langa sunete si armonii de obicei asociate cu Vestul Salbatic. Coloana sonora le amesteca pe toate intr-un sunet brut si visceral care reflecta foarte bine atat povestea cat si lumea din joc.

Unde exceleaza aceasta coloana sonora deja grozava, este cand este vorba de melodiile care au versuri. Doua dintre ele in mod special. Una este cantata de o voce feminina – Build That Wall (Zia’s Theme), cealalta fiind cantata de o voce masculina – Mother I’m Here (Zulf’s Theme). Doua melodii foarte diferite, atat in natura lor cat si in mesaj. Asta pana asculti coloana sonora de cateva ori si realizezi ca de fapt, ele sunt doua parti ale aceleasi melodii. Melodie prezenta mai tarziu pe coloana, Setting Sail, Coming Home (Final Theme).

Ascultand aceste melodii inca imi provoaca raspunsuri emotionale iar lucrul interesant este ca aceste raspunsuri nu sunt legate de evenimente din joc. Am ascultat intreaga coloana fara sa termin jocul. Raspunsurile emotionale sunt datorate exclusiv melodiile de sine statoare. Sunt atat de bune.

Bastion este de departe unul dintre cele mai bune jocuri pe care am avut placerea sa il joc in ultimii ani. Nu doar ca l-am jucat dar consider ca am trait o experienta jucandu-l si totul se datoreaza executiei jocului. Ce separa Bastion de alte titluri sunt arta, nararea si acea coloana sonora extraordinara.

Stiti ce, nu este valabil ce-am zis mai sus.

Bastion nu este doar o executie corespunzatoarea a caracteristicilor de mai sus, este o elevare a acestora.

Related Posts

Aventurati-va in primul Wasteland
The Hunger Games: Mockingjay, Part 1 – Recenzie
Shadowrun Returns – recenzie

Leave a comment

Loading Disqus Comments ...