Frozen – Recenzie

In ciuda blazarii mele legata de industria filmului din ultimii…totdeauna… din cand in cand exista filme care imi ridica interesul inca de la nivelul de teaser sau trailer – si desi exista intodeauna sanse sa fiu dezamagit serios *tuse* Prometheus *tuse* – cele pentru Frozen chiar m-au facut sa vreau sa vad filmul si trebuie sa va spun de pe acum ca Frozen este fucking awesome.

Inspirat in linii generali de Craiasa Zapezii lui Hans Christian Andersen, Frozen schimba cateva lucruri pentru a lasa intriga pe umerii protagonistelor, Elsa si Anna, dar pastreaza lucrurile foarte Disney pe intreg parcursul filmului, dar Disney bun, Disney cum n-a mai fost de foarte multa vreme incoace, cu cateva exceptii pe ici pe colo.

Astfel, cele doua sunt printese – desigur – Elsa fiind sora mai mare si avand puteri magice de a invoca ninsoare si gheata. Acesta este deja un punct de cotitura fata de filmele Disney clasice deoarece Elsa nu are puterile in urma unui blestem care trebuie ridicat, ci s-a nascut cu ele. Din aceasta cauza ea trebuie sa fie izolata de lumea de afara si mai important de sora ei mai mica.

Ca atare cele doua fete cresc separate, intr-un palat in care cei din afara nu au acces, Elsa incercand sa-si controleze si ascunda puterile care cresc constant, in timp ce Anna este curioasa de ce nu o mai vede pe sora ei si trebuie sa-si petreaca viata intr-un palat inchis si gol.

Evolutia Elsei pe parcursul filmului este reflectata si concentrata perfect in melodia reprezentativa a filmului – Let it Go – pe care aceasta o canta dupa ce puterile ii sunt dezvaluite lumii si este obligata sa fuga de la castel. Tranzitia ei de la tristete si panica inspre un sentiment de eliberare fiind perfect reprezentata in melodia al carui inceput ne duce putin cu gandul la o balada in stilul Total Eclipse of the Heart dar care dupa prima strofa isi schimba complet tempo-ul transformandu-se intr-o melodie antrenanta si pozitiva, in efect vedem si auzim o Elsa descatusata.

Si cam atat despre intriga propriu-zisa, va voi lasa sa vedeti filmul pentru a afla ce se intampla dupa acel moment, dar va pot spune ca  mentine linia Disney de previzibilitatea, ceea ce include o rasturnare de situatie, sau twist, la sfarsitul filmului, dar tin sa va mai spun ca desi stiam ca asta urmeaza sa se intample, nu ma asteptam la ceea ce chiar s-a intamplat, suficient de spus ca mi-au dat lacrimile.

Animatia este bine pusa la punct, si desi nu atinge nivelul de detaliu al unui film Pixar, este mai mult decat adecvata, personajele miscandu-se intr-un fel natural iar stilul artistic nu este unul foarte comic dar creaza atmosfera unui desen animat ajutat de o usoara exagerare a miscarilor si proportiilor fetzelor, lucru care le face mai expresive si ca rezultat, mai umane.

Dar cand se vorbeste de expresivitate intr-o animate distributia vocilor este incredibil de importanta si ma bucur sa raportez ca in Frozen este foarte bine facuta, Kristen Bell insuflandu-i Annei o verva si o pofta de viata in ton cu animatia acesteia, in timp ce Idina Menzel ii confera Elsei o maturitate si un control pe care personajul acesteia le-ar fi dezvoltat pe durata anilor de exil auto-impus; si spun auto-impus deoarece ea pastreaza status quo-ul si dupa moartea parintilor.

Filmul mentine un ton destul de voios dar atunci cand situatia o cere este serios, spre bucuria mea componenta comica nu debordeaza, este suficienta cat sa faca intreg publicul sa rada si sa-i tina pe cei mici interesati de actiune.

Am fost foarte placut impresionat si surprins de Frozen si pot spune ca nu mi-a mai placut un musical atat de mult de la CHICAGO incoace si considerand cate numere muzicale are in el, pot face aceasta observatie fara vreun soi de dubiu.

Ca o nota personala, trebuie sa mentionez ca este prima oara cand m-am suparat ca nu pot face cosplay dupa un personaj fictiv pentru ca in Frozen personajele interesante sunt de sex feminin…desigur exista intotdeauna optiunea de crossplay…hmmm…oricum, trecand peste…

In cele doua luni si ceva de cand Frozen a fost lansat acesta a adunat la nivel global un pic peste 800 de milioane de dolari, filmul avand un buget de 150 de milioane ma mir cum de nu s-au anuntat deja Frozen 2 si 3.

Totusi filmul asta chiar isi merita sumele adunate la box office, si nu pot sa nu prevad ca acesta va deveni un nou clasic Disney, dar sunt curios ce parare v-a facut voua daca l-ati vazut, asa ca sectiunea de comentarii va sta la dispozitie.