Aventurati-va in primul Wasteland

Jucand Wasteland 1 in prezent nu poate decat sa provoace sentimente de apreciere.

Apreciere nu doar pentru cat de departe au ajuns jocurile video, dar si pentru cat de dificil si inovativ trebuie sa fi fost procesul de game development in trecut. Un trecut intunecat in care memoria RAM se numara in kilobytes, iar spatiul de stocare in cativa mega.

Jocul este si un testament pentru cata imaginatie si, sincer, cat timp aveau gamerii in acele timpuri de inceput ale jocurilor pe calculator. Este vorba de o perioada cand nu aveai undeva intre 7 si 10 titluri instalate pe hard, concurand pentru atentia ta. Nici nu vreau sa mentionez optiunile online.

Primul Wasteland este un joc dur. Un joc care mi-a amintit de MUD-uri. Nu datorita dificultatii, cat datorita faptului ca daca vrei sa te misti cat de cat rapid, va trebui sa folosesti tastatura din plin.

Wasteland 1 este dur in stilul cRPG-urilor din acea perioada – cum ar fi titlurile Ultima.

Wasteland 1 este un cRPG dur

Trebuie sa rulezi pentru fiecare stat. Ce-i drept, poti sa rerulezi de cate ori vrei, dar trebuie rerulate TOATE stat-urile, un lucru care mi-a placut extrem de mult. Nu sunt un fan al sistemelor de joc bazate pe min-max-at personaje. Vindecarea este si ea, cel putin, ciudata. Mai ales cand o privim din perspectiva cRPGurilor moderne. In ceea ce priveste muritul personajelor, desi nu exista insta-death, moartea este permanenta, asa ca aveti extra grija prin pustietatea radioactiva.

Membrii party-ului dobandesc experienta cand si daca realizeaza lovitura care omoara inamicul. Participarea in lupta nu rezulta in puncte de experienta. Totusi, asta nu inseamna ca nu trebuie sa participe toti membrii. Desi inamicii nu sunt dificili cand sunt luati cate unul, jocul va genera, de obicei, in jur de doua-trei lighioane mutante intr-un encounter si va veti intalni cu mai multe encounter-uri unul dupa altul. Damage-ul se va aduna pe personaje foarte repede. Combinat cu vindecarea dubioasa, inseamna ca trebuie sa fiti foarte tactici cand vine vorba de lupta. Trebuie sa decideti unde si cat va luptati, cu foarte mare atentie.

In ceea ce priveste inamicii, i-am gasit a fi interesanti, originali si foarte tematici. Am fost foarte placut surprins de gradul de animatie pe care-l prezinta. Surprinzator, considerand limitarile de stocare mentionate mai sus.

wasteland-1-recenzie-inamic-sand-bum

Inca un lucru diferit si interesant, rezultat din a juca un joc vechi precum Wasteland 1, este o redefinire a conceptului de explorare. Datorita (in)capacitatilor timpului de a reprezenta lucruri ca mai mult decat simpli pixeli, fiecare patratel al hartilor trebuie explorat, deoarece nu veti “vedea” lucrurile de pe el sau de pe pereti. Trebuie sa mai adaug ca la dificultatea jocului se aduna si lipsa unui minimap (sau jurnal) in joc, ceea ce inseamna ca ori trebuie sa scrieti chestii pe hartie sau mai rau, sa le tineti minte.

Wasteland 1 a reusit sa-mi aduca si o experienta noua legata de jocuri video. A trebuit sa citesc majoritatea descrierilor din joc dintr-un document separat. Datorita limitarilor de stocare, nu era suficient spatiu pentru cele 24 de pagini de text pe dischete. Cateodata e nevoie de-o privire in trecut pentru a incerca lucruri noi.

Sunet si coloana sonora

Wasteland 1 vine din preistoria jocurilor video in ceea ce priveste efectele sonore. Cand te misti, poti auzi o serie de bip-uri si clic-uri enervante iesind din difuzoare. Acestea pot deveni destul de deranjante, mai ales cand vrei sa te misti mai repede.

Totusi, varianta curenta disponibila pe Steam a lui Wasteland 1 vine cu o coloana sonora grozava, moderna creata initial ca un omagiu de catre un fan, Edwin Montgomery. Dupa ce au ascultat-o, oamenii de la inXile au decis s-o foloseasca pentru relansarea lui Wasteland 1.

Muzica incepe sa cante din momentul in care porniti Wasteland si ajuta foarte mult la a crea atmosfera. Aceasta este populata de melodii tematice, menite sa reflecte subtil dezolarea lumii din joc.

In ziua de azi, pe langa aspectul hardcore si nostalgic/retro al lui Wasteland, titlul tot mai are ceva masiv de spus in ceea ce priveste genul cRPGurilor post-apocaliptice.

wasteland-1-recenzie-vraji

Gandul ar zbura evident spre Wasteland 2 – continuarea care a fost finantata cu succes prin Kickstarter. Jocul nu este doar disponibil, dar are si o varianta Director’s Cut lansata recent. O varianta despre care va voi povesti dupa ce apuc sa o joc.

Dar mostenirea lui Wasteland 1 este mult mai bogata.

De la Wasteland la Fallout

Wasteland 1 a dus foarte direct la crearea titlurilor Fallout.

Primul Fallout a aparut atunci cand creatorii originali ai lui Wasteland au dorit sa-i faca un sequel. Acestia nu au reusit sa ia drepturile de utilizarea inapoi de la EA si, ca atare, au creat o lume noua. Un univers in care se gasesc referinte la Wasteland peste tot. Au creat universul Fallout.

Asa ca, daca va considerati un integralist Fallout, nu se poate sa pierdeti jocul care a inceput totul. Trebuie sa va aventurati in Wasteland.

Related Posts

Haideti cu mine in Bastion!
The Hunger Games: Mockingjay, Part 1 – Recenzie
Trailerul Fallout 4 – Analiza pe scurt
Fallout Tactics Brotherhood of Steel – Recenzie
Shadowrun Returns – recenzie

Leave a comment

Loading Disqus Comments ...